نحوه شستشوی صحیح تشک یوگامتن یوگا تشک یوگا

اگر مت یوگا یا تشک یوگا (زیرانداز یوگا) در فاصله های زمانی منظم نظافت نشود،محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری و میکروب می باشد.زمانی که در حال تمرین های سبک اما پرانرژی هستید،احتمالا زیاد عرق کرده و آن را به تشک یوگا خود منتقل می کنید.این عمل هم محیطی مناسب را برای رشد باکتری و میکروب ها به وجود آورده و هم سبب ایجاد بوی نامطبوع می شود.این امر ارزش این را دارد که بعد از اتمام تمرین روزانه مت یوگا خود را به صورت جزئی پاک کنید.و در فاصله های زمانی منظم مثلا ماهی یکبار آن را بشوید.این امر سبب طولانی شدن عمر تشک یوگا شده و آن را مثل روز اول سالم نگه می دارد.در ادامه این مطلب به شما نحوه صحیح نظافت و نگهداری مت یوگا را آموزش می دهیم.

دلیل اصلی که باید مت یوگا خود را تمیز کنید،جلوگیری از رشد میکروب،باکتری می باشد.و البته از بوی نامطبوع و رشد قارچ و ایجاد بیماری های پوستی نمی توان گذشت وباید این موارد هم در نظر بگیریم.تقریبا شرایط نظافت برای استفاده از مت یوگا در خانه و یا در سالن های ورزشی یکسان می باشد.اما خب در باشگاه ها به دلیل اینکه ممکن است وسایل بصورت اشتراکی استفاده شود نیاز است که دقت بیشتری در نظافت شود.تمیز کردن جزئی تشک یوگا بصورت جزئی میکروب ها را بصورت کامل از بین نمی برد.بلکه از پخش شدن و انتقال آن جلوگیری می کند،برای تمیز کردن اصولی نیاز به ضدعفونی بصورت منظم می باشد.

گزینه هایی که در تمیز کردن مت یوگا وجود دارد

همان طور که اطلاع دارید زیرانداز یوگا انواع مختلفی دارند.مت های یوگا سلول بسته نازک تر بوده و آب دیرتر به سطح آن نفوذ می کند.از طرفی مت یوگای ضخیمتر ساختاری سلول باز داشته و مایعات را بیشتر جذب خود می کنند و این یعنی جذب آلودگی بیشتر.پس بسته به نوع مت یوگا روش های تمیز کردن آن نیز متفاوت می باشد.

حال سوال های دیگیری نیز مطرح می شود.

  • تشک یا مت یوگا را چندبار باید تمیز کنیم؟
  • لز په مواد شوینده ای استفاده کنیم؟
  • آیا مت یوگا را می توان با ماشین لباس شویی شست؟

در جواب سوالات شما باید بگوییم که قبل از خرید شما می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره مند شوید.و البته دستورالعمل های مراقبت از تشک نیز همراه تشک تحویل شما شده که راهنمای خوبی می باشد.

مت یوگا خود را بعد از هر تمرین با مواد ضدعفونی کننده استاندارد فروشگاهی و یا محلول تمیزکننده خانگی پاک کنید.و ماهیانه یکبار و یا بیشتر یک شستشوی اصولی و عمیق انجام داده تا میکروب زدایی کامل انجام شود.در ادامه باید به اطلاعتان برسانیم که بله بسته به نوع مت یوگا می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید.قبل از انجام اینکار بهتر است یکبار دستور العمل آن را مطالعه کنید.مت یوگا تصویر 1

گفتیم دو نوع تمیز کردن داریم:

  • معمولی
  • عمیق

برای تمیزکردن معمولی

چه مت یوگا ما ضخیم باشد و چه نازک،بعد از هر تمرین بهتر است که آن را پاک کنیم.شما می توانید از یک محلول فروشگاهی و یا خانگی و یا ترکیب هردو استفاده کنید.یک بطری محلول پاک کننده و یک حوله تمیز همیشه همراه و یا در محل تمرین خود داشته باشید.پاک کننده را بر روی حوله اسپری کنید،سپس با حرکات دورانی تمام سطح مت یوگا را تمیز کنید.تنها نکته مهم در این قسمت این است که قبل از انتخاب پاک کننده دستور العمل را مطالعه کنید.به عنوان مثال محلول از انواع اسیدی مثل سرکه نباشد.

برای تمیز کردن عمقی

در زمانی که احساس کردید تمیز کردن معمولی دیگر جوابگو نیست و یا به زمان معین نزدیک شده اید.ویا میزان آلودگی بصورت چشم گیری بنا به هر دلیلی افزایش پیدا کرده است.مت یوگا خود به صورتی که در ادامه گفته می شود شستشو کنید.اگر مت یوگا شما سلول باز می باشد،آن را یا در محلول پاننده و یا محلول آب و صابون غوطه ور کنید.اگر از نوع سلول بسته و نازک می باشد می توانید با دستمال و یا حوله و محلول پاکننده به مقدار زیاد آن را نظافت کنید.

 

مراحل تمیز کردن تشک یوگا سلول باز

  1. مت یوگا را در یک وان،ظرف و اگر دستورالعمل اجازه دهد ماشین لباس شویی پر از آب گرم و صابون قرار دهید.شما به صابون و یا پودر شوینده زیادی نیاز نداشته و تنها یک قاشق کافیست.(درجه آب گرم خیلی بالا نباشد)
  2. مت یوگا را در آب غوطه ور کرده و اجازه دهید به مدت 5 دقیه در آب بماندوسپس با یک دستمال بر روی تمام سطح آن دست بکشید.
  3. سپس آن را دوباره با آب خوب بشوید تا باقیمانده پودر شوینده یا کف آن از بین برود.
  4. زمانیکه مت یوگا را شستید،چند بار آن را تکان داده و اجاازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

 

مراحل تمیز کردن مت یوگا سلول بسته

  1. مت یوگا خود را در یک سطح صاف قرا دهید.
  2. مقداری آب گرم و چند قطره ماده شوینده یا محلول را در حجم معینی از آب مخلوط کنید.
  3. پارچه و یا حوله را به آب محلول آغشته کرده،سپس مت یوگا را از بالا به پایین با حرکات دورانی تمیز کنید.اولویت با نقاطی است که کثیفی آن به چشم پیداست.
  4. مت یوگا را یا حوله دیگیری تمیز کنید و به مدت 30 دقیه حداقل در فضای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

 

کلام آخرمت یوگا تصویر 3

یک نکته مهم در این مراحل این است که حتما اجازه دهید تا تشک یوگا کاملا خشک شود.یک مت یوگا مرطوب که به خوبی خشک نشده محل مناسبی برای رشد باکتری می شود.برای خشک کردن شما می توانید مت یوگا از گشت صندلی،روی نرده و هر جایی آویزان کنید.هرگز آن را در خشک کن قرار ندهید و هر چند وقت یکبار آن ار باز کنید و در معرض هوا قرار دهید.و زمانی که در هنگام تمرین نشانه های پوست پوست شدن و چسبیدن قطعات ریز به لباستان را مشاهده کردید.شما به یک مت یوگای جدید احتیاج دارید.رنگین فوم تولید کننده مت های یوگا با بالاترین کیفیت در طرح ها و رنگ های متنوع با ضخامت دلخواه شما بوده . و کارشناسان فروش ما همیشه آماده مشاوره و راهنمایی در انتخاب یک مت یوگا یا زیرانداز مناسب می باشند.

 

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: 0 میانگین: 0]